Lagom Anonym?

Hårdrock, Piratpartism & EFP

Extrem förtidspensionering!

Kategori: Extrem Förtidspension

Härom veckan kom jag på villovägar i mitt slösurfande och hittade en hemsida som verkade väldigt intressant. Den tog upp ämnet extrem förtidspension. Ett koncept väldigt simpelt i sitt grundupplägg, men desto mer komplext i sitt genomförande. I korta drag handlar det om att spara så mycket av sin inkomst som möjligt, 80-90% i många fall. Att anpassa sitt liv så att man skär bort alla kostnader som inte är essentiella för ens överlevnad och välmående. Detta lämnar boende, och mat kvar. Resten av kostnaderna, tandkräm och tvål, ett par nya skor per år och kanske lite tråd och en ny nål ibland, är så pass små att det inte ska spela någon större roll för helheten. Detta skulle man alltså göra för att inom ett par år kunna gå i pension och efter det kunna göra precis vad man vill med livet!

 

Min resa började för mindre än en vecka sedan, och sedan dess har jag spenderat 5 kronor på ”en näve godis” på en pub i Köping, och 29 kronor på ett cykelslangsreparationskit. Detta var kontanter, då jag bestämt mig för att inte röra mitt bankkonto för annat än räkningar fram till den 10 juni. Maten i skafferiet och frysen ska räcka minst tills dess.

 

Eftersom jag liks har en blogg så tyckte jag det kändes dumt att göra något nytt för just detta projekt, då detta kommer bli en minst lika stor del av mitt liv som piratpartism och hårdrock.

 

För dig som vill läsa på själv så finns hemsidan/bloggen jag hittade på www.earlyretirementextreme.com (Ligger nere för tillfället, tur att jag hunnit läsa massor redan!)

 

Jag är väldigt kort här i början, men det lämnar som bara mer åt er fantasi, och mer åt mig att skriva om senare. En anledning för dig att komma tillbaka, och en anledning för mig att skriva lite halvkreativa saker lite oftare. Grattis till mig själv, nu har livet vänt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: