Lagom Anonym?

Hårdrock, Piratpartism & EFP

EFP - Ett nytt begrepp?

Kategori: Extrem Förtidspension

Förtidspension låter kanske som en ganska tråkig grej. I dess traditionella bemärkelse är jag benägen att hålla med. MEN! Detta är den roliga formen av förtidspension, den man väljer för att man kan och vill, inte för att man måste. Min anledning till att göra mig fri från arbetslivets bojor är just begränsningarna det sätter på mig som person att göra det jag vill, när jag vill. Missförstå mig inte. Jag har ett jättebra jobb som jag egentligen trivs väldigt bra med och som jag vet att många skulle velat ha i mitt ställe. Det jag gör idag är i korta drag att jag hjälper mina kulturintresserade vänner att fortsätta med sin ideella kreativa verksamhet. Det är inte arbetsuppgifterna i sig som är problemet utan just att det är ett arbete.

 

Det är en stor omställning att gå från att konsumera varje dag till att bara handla det allra nödvändigaste. Den där burgaren på stan, snusen, ölen, ciggen. Allt sådant får vika ned sig för sådant som faktiskt ger mig något i det långa loppet. Ett smart sätt att välja att tänka på här, är ett sätt som Jacob borta på earlyretirementextreme.com tipsat om. Se inte på en kostnad som en enskild transaktion, utan räkna ihop hur mycket det här kostar dig från idag till din ordinarie pensionsdag. Jämför en snusdosas kostnad, även fast jag snusar skitbillig snus så är det fortfarande 219 000:- (15:-x365x40=219 000:-). Då får man ställa sig frågan; är det värt det? Det är mer än en årslön netto för mig. Vill jag lägga ett år av arbete på att kunna snusa, ger det mig så mycket njutning?

 

Samma tankesätt går att applicera på nästan allt. Jämför dina egna återkommande kostnader, hur många av dem är värda det? För mig är mat, boende och internet utgifter som jag tycker förtjänar sin kostnad.

 

Det som jag tror är det viktigaste för att lyckas med en extrem förtidspensionering är att man ser till att ha värdiga alternativ till sådant man klipper bort för att spara in på utgifterna. Är man till exempel som jag van att dricka öl lite för ofta så kanske inte EFP-alternativet är att sitta nykter på krogen och dricka vatten, utan snarare att man hittar något som intresserar en på samma sätt som krogfyllan/förfesten/efterfesten gjorde. I mitt fall är det aktivering. Jag försökte t.ex laga punkteringen på min cykel igår, vilket dock gick åt helvete, så jag kommer få läsa på lite innan jag försöker mig på det igen. Cykelreparationer är sånt som jag aldrig sysslat med, men som är väldigt bra att kunna om man ska spara sina pengar.

 

En annan viktig sak är maten man äter. Men en väldigt slimmad budget så är det bäst man blir en mästare på att laga skitbillig mat. För mig innebär det i mångt och mycket att övergå till vegetarisk kost då kött är dyrt. Jag kommer försöka hålla mig till mat som kostar under 10 kr/kilo. Det kommer bli mycket potatis, lök, pasta, bönor och linser. För tillfället lever jag dock på det som finns kvar i skafferiet och frysen, så omställningen i matvanor är en bit bort, och jag har planerat att lära mig denna ädla kokkonst inom en snar framtid så jag inte står där utan någon kunskap då situationen uppstår.

 

I samband med den omställningen så lär jag ju få brist på en hel del näringsämnen så som vitaminer och mineraler, och där blir väl utmaningen att hitta de mest prisvärda kosttillskotten, då jag räknar med att inte kunna få i mig allt jag behöver genom maten jag äter. Tar gärna emot tips här!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: